BOYUN AĞRILARI

İngiltere’de yapılan araştırma, boyun ağrısına karşı elle yapılan ‘Manuel Terapi’ tedavi yaklaşımının klasik tedavilere göre daha etkili ve daha ucuz olduğunu ortaya çıkardı.

Boyun Ağrısı ve tutukluk özellikle orta yaşta oldukça yaygın görülen bir rahatsızlık. Nüfusun %10 ile %15’ini etkiliyor. Hayatı tehdit eden bir durum olmamasına rağmen çok ciddi ağrı, fonksiyon kaybı ve çalışan kişilerde iş gücü kaybına yol açıyor.

Bu yaygın rahatsızlığa karşılık çok çeşitli tedavi yöntemi de bulunuyor.. Ancak bu tedavilerin etkinliği ve maliyeti konusunda ise çok az araştırma bulunuyor. The British Medical Journal‘da yayımlanan bir çalışmada araştırmacılar manuel tedavi, klasik fizik tedavi ve diğer tedavi yöntemlerinin maliyetlerini karşılaştırdı. Boyun ağrısı olan 183 kişinin katıldığı çalışmada ilaç, muayene gibi direkt masraflar ve iş gücü kaybından doğan indirekt masraflar hesaplandı.

Araştırmanın sonuçlarını, Türkiye’de bu alanda yaptığı başarılı araştırma ve uygulamalarıyla tanınan Okan Üniversitesi’nden Yrd. Doç. Dr. Gamze Şenbursa’dan dinliyoruz:

“Araştırma kapsamında hastalara fizyoterapistler tarafından omurga mobilizasyonu, manipülasyon ve egzersiz tedavisini içeren Manuel Terapi uygulandı.

Rutin tedavide standart protokole göre kişiye, ağrıyı artırabilecek durumlardan kaçınma ve ergonomi hakkında bilgilendirme yapıldı. Sıcaklık uygulamaları ve evde yapılması için egzersizler verildi. 2 hafta sonra tekrar kontrole çağırıldı.

MANUEL TEDAVİ AĞRIYI YÜZDE 68 AZALTTI

26 hafta sonra manuel tedavi grubunda diğer gruplara göre önemli oranda iyileşme sağlandı. Örneğin, 7. haftada manuel tedavi grubunda ağrının azalması %68, klasik fizik tedavide %51, ilaç tedavisinde ise %36 olarak gerçekleşti.

Çalışmanın sonunda manuel tedavi grubunda maliyetin diğer gruplara göre 3’te 1 oranında daha uygun olduğu gözlendi. Maliyetteki en büyük etken ise iş gücü kaybıdır. Manuel tedavi grubundaki herkes tedavi süresince işe devam etti ve başka tedavi yöntemleri aramadı. Klasik fizik tedavi grubunda ve diğer tedavi gurubundakiler ise tedavi süresince başka tedavi yöntemleri aradı.Hatta birçoğu manuel tedavi aldı.

Çalışmanın sonucunda manuel tedavinin daha düşük maliyetli çıkmış olması oldukça şaşırtıcıdır. Çünkü manuel tedavi diğer tedavilere göre daha pahalı bir tedavi yöntemi gibi görünmesine rağmen manuel tedavi grubundaki tedavinin çok daha hızlı ve hastaların çok daha memnun olması seans sayısını dolayısıyla maliyeti düşüren en önemli sebeptir.

Manuel tedavinin etkinliği sadece bir çalışma ile kanıtlanamaz ancak kişinin tedaviden beklentisi ağrının en kısa zamanda kaybolmasıdır. Manuel tedavi de kişinin kendini daha kısa sürede iyi hissetmesi sağlar.”

UZMAN OLMAYAN ELLERİN DOKUNMASI TEHLİKELİ

Klasik eğitimin içinde detaylı olarak öğretilmeyen manuel terapi yöntemlerinin bu konuda farklı kurslar ve eğitimler almış terapistler tarafından uygulanması gerektiğine dikkati çeken Yrd. Doç. Dr. Şenbursa, “Tekniğin farklı manipülasyon (eklem hareketini artırmak için yapılan tekli, ani itmeler) ve mobilizasyon (eklem ve yumuşak dokunun hareketini artırmak için yapılan ritmik, tekrarlı uygulamalar) yöntemleri içermesi nedeniyle bu konuda uzman olmayan kişiler tarafından uygulandığında yüksek risk yaratabilir ve farklı yaralanmalara sebep olabilir” uyarısında bulunuyor.

TAKİP EDİN
BLOG / DUYURU